Entries for the Dutch VR Awards 2017


VR and AR Innovations

`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`


ID
30
Submitted to Category
VR and AR Innovations
Project Title
`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`
Project Client
Project Description
In VPRO Medialab verkennen we nieuwe platforms en bekijken we de potentie van die nieuwe platforms voor het vertellen van verhalen. VPRO Medialab vraagt zich daarom ook af: is het nu tijd voor de HoloLens? Om dit te verkennen en de kenmerken van de mixed realitybril te onderzoeken hebben we een programma gemaakt voor de HoloLens bij de tentoonstelling van de kunstenaar Maarten Baas, die in 2016 één van de twee ambassadeurs was van de Dutch Design Week.
Maarten Baas heeft een fascinatie voor tijd en heeft een concept bedacht: The Tree Trunk Chair. Door een mal te plaatsen in een jonge boom ontstaat er gedurende tweehonderd jaar een stoel in de stam. De boom wordt (echt) geplant in de tuin van het Groninger Museum, waar in 2216 de boom zal worden omgezaagd en de stoel geoogst kan worden.
VPRO Medialab heeft, in samenwerking met VR-kunstenaar Sander Veenhof, verschillende radiomakers en de afdeling Smart Technologies van softwarebedrijf Ordina, een verhaal gemaakt voor op de HoloLens, zodat bezoekers op de Dutch Design Week in een paar minuten kunnen beleven hoe die tweehonderd jaar van The Tree Trunk Chair mogelijkerwijs zou kunnen verstrijken.
De gehele ervaring duurt ongeveer acht minuten en de bezoeker wordt in zeven scènes door de tweehonderd jaar geleid. Zo stap je met de HoloLens op het hoofd een kale ruimte binnen op de expositie van Maarten Baas, waar een tafel en een paar stoelen staan. De bezoeker zegt ‘start’ tegen de bril en dan begint het verhaal. Op de echte tafel groeit gedurende alle scènes een virtuele boom, uiteindelijk tot aan het dak van de expositieruimte. In audio hoor je een museumdirecteur vol trots het project presenteren, er verschijnt een hologram van een PowerPoint-presentatie op de muur en als je niet oppast loop je ook nog tegen een virtuele hark aan, die reageert op jouw aanwezigheid. Uiteindelijk, decennia later, wordt de virtuele boom gekapt en kan je er echt op gaan zitten.
Project Motivation
Het is voor het eerst dat een Europese omroep een serieus onderzoek doet naar Mixed Reality en de manier van een verhaal vertellen middels een HoloLens experience. We hebben hierbij bewust de valkuil van spectaculaire special effects vermeden, het ging ons écht om het verhaal. Voor ons was het bijzonder waardevol dat we tijdens DDW rechtstreeks met de kijker, de gebruiker, hebben kunnen testen hoe men zo`n Mixed Reality productie ervaart. We kregen van de gebruiker direct antwoord op de vraag : is dit een interessant nieuw platform voor een omroep om verhalen te vertellen en aan te bieden? We hebben de HoloLens dus niet getest in een Lab-omgeving maar direct mét het publiek. Het publiek was het unaniem met elkaar eens dat de combinatie van een virtuele werkelijkheid en een fysieke werkelijkheid een grote meerwaarde heeft voor het ervaren van een verhaal. Het antwoord op de vraag `Is it time for the HoloLens?` luidt wat ons betreft : bijna! Het zichtveld van de HoloLens is nog beperkt, technisch kan het nog wat verfijnder maar wij zien een grote potentie voor een omroep om in Mixed Reality content te ontwikkelen en aan te bieden. We blijven in 2017 verder experimenteren met de HoloLens.
URL with more info / demo / video
De productie is alleen te ervaren als men zelf een HoloLens draagt. Via een URL is het niet mogelijk om het project te bekijken. VPRO Medialab heeft inmiddels zelf een HoloLens en we kunnen dus zorgen dat jul
Name
Ton van Gool,
Company
VPRO Medialab

All entries approved:



Immersive VR 360 video productions

Aerial
Ashes to Ashes
De Dementiebril
De List
Holmatro 360 Extrication Experience
Huawei Connected Europe
Mindscapes
Nest experience Zwitserland
NS Flirt 360 Virtual Reality Tour
Philips Sleep VR
Project Orpheus VR Experience
VR-ambulance experience
VR-eetstoornis


Games & Apps for VR headsets

Beat the Street
Descend: The Vertigo Game
Din VR-Experience
Erasmus Spectaculis
Green Bubbles: Project Dive
It's Snowdown!
Landfall
VR data visualization for cancer research
WegWijsVR


VR and AR Innovations

120m Superyacht for Oculus and Cardboard
360° Livestream van Mysteryland 2016
Aegon Virtual Reality Candidate Experience Journey
Corpus VR
De Pokemon Go case die Capitola VR maakte met de Hololens (Mixed reality) (beste viral).
Global WebVR Hackathon
Het FARO huis van dfab VR
HoloLens integratie met MotionBuilder voor Motion Capture en Visual Effects productie
INTERU_PSY
Koninklijke Marine gebruikt virtual reality voor opleiding en training
Mobile outdoor VR made posible
Musica Nova: VR Museum
SENSIKS Sensory Reality Pods
SmARt Manuals
Smart2VR app platform cases
Swingline
The VR Room
VR service training via HTC vive and Powerwall
vrij draadloos lopen
`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`


VR and AR marketing campaigns

Frico's Virtual Cheesemaster Experience
Functional Planting
Herleef Huize Bergen
Shell Subsurface and Well VR Experience
THE AUDI A4 EXPERIENCE A VIRTUAL REALITY APP THAT LETS YOU EXPERIENCE WHAT THE NEW AUDI A4 ACTUALLY FEELS LIKE BEFORE IT’S EVEN THERE.
THE LOOP - LAUNCHING THE ONEPLUS 3
TommyXGigi Collection in 360°


VR and AR Student Projects

AR Kabouterroute
Descend: The Vertigo Game
Gesprekstraining
Green Bubbles: Project Dive
Magritte VR
OOGenBLIK Ruimtelijke pre-oriëntatie in het belang van angstreductie - MasterThesis ter afronding Master-studie Zorgmanagement bij iBMG van de Erasmus Universiteit Rotterdam
RAD
Stamboom
ToyBoxing
VR Squared - Virtual Reality Verkeers Regelaar
VR-Recruitment
Welcome to The Desert of The Real
XSTNCE



Sponsors Dutch VR Awards