Entries for the Dutch VR Awards 2017


Games & Apps for VR headsets

It's Snowdown!


ID
77
Submitted to Category
Games & Apps for VR headsets
Project Title
It's Snowdown!
Project Client
Project Description
In het kort:
‘’It’s Snowdown!’’ is een Virtual Reality game waarin de fun van een sneeuwballengevecht naar een virtueel strijdtoneel wordt gebracht. Teamwork, communicatie en tactiek zijn essentieel om zege te vieren. De strijd vindt plaats in een interactieve arena voor acht spelers met VR brillen.

Inleiding over het verhaal:
Een ouderwets sneeuwballen gevecht, hoe leuk was dat vroeger! Tussen de huizen, voortuinen en gangetjes door samen met de buurkinderen spelen en een episch sneeuwballen gevecht houden. Een onschuldig spelletje, maar als kind voelde het als een strijd om de leven en de dood.

Dat gevoel van herkenbaarheid, nostalgie, onschuldig spelen, samen actief bezig zijn en plezier is het hart van deze VR-ervaring.

Allereerst hebben we concepten gemaakt van de omgevingen, karakters en de gameplay uitgeschreven. We hebben vooral inspiratie geput uit eigen ervaring en de manier waarop wij vroeger buiten speelden rond het huis. Hier is een lijst van elementen uitgekomen die de basis vormden voor de latere uitwerking van de game.

De elementen die ons inspireerde hebben wij geplaatst in een leuke nieuwe setting en verhaal namelijk een wijk op de grens tussen Noorwegen en Zweden. Dit is het terrein waar de virtual reality game zich afspeelt. De spelers kiezen hun team, het Zweedse team (team blauw) en het Noorse team (team rood) en belanden in hun ‘’thuisbasis’’ met als doel het andere team zien te vinden en te schieten met een speciaal ontworpen sneeuwballen gun om zo punten te verzamelen. Het team met de meeste punten wint!

We wilden mensen stimuleren om veel te bewegen, het risico op te zoeken en strategische keuzes te maken. Met die gedachte hebben we een omgeving ontworpen die zich leent voor diverse aanval strategieën zoals guerrilla-aanvallen of meer directe aanvallen. Daarnaast hebben we nagedacht over natuurlijke objecten die gebruikt kunnen worden ter aanval of verdediging. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld de deksel van de prullenbak gebruiken als schild!

Ontwerpkeuzes & achtergrond informatie:

Type game
• VR game
• Team based ‘shooter’
• 8 spelers tegelijk in VR (lokaal)

Sfeerelementen
• Een sneeuwballen gevecht, herkenbaarheid, nostalgie en plezier
• Scandinavië, op de grens tussen Noorwegen en zweden
• Namen en taal uit Noorse cultuur.
• Muziek met Viking/Noors thema
• Kleurgebruik ‘kersversiering’ (spel is rond kerst uitgebracht)

Design keuzes
We hebben diverse design keuzes gemaakt om de immersie voor de speler te vergroten. In het totaal vormen al deze keuzes een gebalanceerde VR ervaring die vanuit de gedachte van speler is vormgegeven.

Door nabije objecten zoals je handen, het sneeuwballengeweer en de avatar van de spelers een hoog detailniveau te geven voelt je eigen karakter snel comfortabel en ‘eigen’ aan. Het toevoegen van knijpanimaties van de handen geeft samen met de schietanimaties het gevoel dat je écht objecten vastpakt en gebruikt.

Om de temperatuur van de winterse omgeving in beeld te brengen zie je ook je eigen ‘virtuele’ uitademing als wolkje verschijnen, dit heeft een bijzonder effect waarvan mensen even denken, ow is dat mijn echte adem? De emotionele feedback in het spel wordt verzorgd door de avatars. Deze tonen gezichtsuitdrukkingen die zich aanpassen naargelang je wel of niet geraakt wordt. Deze aspecten dragen enorm bij aan de natuurlijkheid van de ervaring en vergroten daarmee de immersie.

Immersie
• Nabije objecten mooi uitwerken
• Adem zichtbaar bij uitademing
• Knijpanimatie handen bij schieten
• Schietanimatie geweren
• Rustige levendigheid in omgeving
• Weersinvloeden/elementen
• Emotie feedback avatar bij overwinning / geraakt worden

Communicatie
• Team-speak systeem

Teamvorming
• Automatisch of keuze, het systeem zoekt zelf naar kleinste team

Deelbaarheid voor publiek
• Spectator camera met vast scorebord
• Vrij vliegende spectator camera
• Cam systeem voor elke VR speler
?
Gameplay elementen
• Sneeuwballen schieten
• Wapens van elkaar afpakken
• Sneeuwballen tegenhouden met wapens en interactieve elementen
• Prullenbak deksel als schild gebruiken tegen sneeuwballen
• Teleporteren als tactisch wapen met cool down
• Beperken gooiafstand sneeuwbal voor juiste optimale afstand tussen spelers

De geweren zelf
• Schietafstand aangepast om toenadering van spelers (risico) te bewerkstelligen.
• Je voldoende tijd hebt om te ontwijken
• Ruimte om elkaar op te zoeken
• Schieten in salvo’s verzorgd continu in beweging blijven

Level design
• Variatie aan objecten die gameplay verbeteren
• Veilige plek > onveilige plek > veilige plek (levelritme tussen open en bedekte stukken) voor toepassen van verschillende strategiën
• Maak het risicovol om te teleporteren

Teammarkering
• Verlichting en kleurgebruik

Scoresysteem
• Als fysiek element in spel beleefbaar
• Feestelijke beloning in collectieve after-game ruimte in VR

Audio
• Gesproken countdown
• Muziek in thema van Noorwegen versus Zweden (accent)
Project Motivation
Het positioneren en bekendmaken van virtual reality als een sociale activiteit waar teamgevoel met vrienden en familie centraal kan staan. Om mensen van alle leeftijden aan te laten haken combineren wij de VR-technologie met nostalgie en reeds bekende sporten en spellen. In dit geval krijg je een ervaring waarin jong én oud op een leuke manier dit nieuwe medium kan ontdekken.

Het spel slaagt in haar doelstelling om het publiek bekend te maken met virtual reality als sociaal groepsmedium. Dit doet het niet alleen door de toepassing van multiplayer, maar ook door dit aspect beleefbaar te maken in zowel een spectator mode voor publiek als camera’s per VR speler. Het is een sociaal spel dat laat zien dat VR een verbindende teamwork activiteit. In deze zin is het project een uniek in heel Nederland én levert het een kans voor iedereen met interesse in VR om interactieve team-multiplayer te ervaren.

Kortom:
- Het positioneren van VR als collectieve sociale activiteit
- Het toegankelijk en eenvoudige speelbaar maken voor alle leeftijden
- Het betrekken van het publiek bij de ervaring
- Combinatie nostalgie en technologie en fun
- De mate van immersie door oog op de juiste details
URL with more info / demo / video
http://www.enversed.com/nl/portfolio/snowdown/ (extra informatie volgt via info@dutchvrawards.nl)
Name
Enversed
Company
Enversed

All entries approved:



Immersive VR 360 video productions

Aerial
Ashes to Ashes
De Dementiebril
De List
Holmatro 360 Extrication Experience
Huawei Connected Europe
Mindscapes
Nest experience Zwitserland
NS Flirt 360 Virtual Reality Tour
Philips Sleep VR
Project Orpheus VR Experience
VR-ambulance experience
VR-eetstoornis


Games & Apps for VR headsets

Beat the Street
Descend: The Vertigo Game
Din VR-Experience
Erasmus Spectaculis
Green Bubbles: Project Dive
It's Snowdown!
Landfall
VR data visualization for cancer research
WegWijsVR


VR and AR Innovations

120m Superyacht for Oculus and Cardboard
360° Livestream van Mysteryland 2016
Aegon Virtual Reality Candidate Experience Journey
Corpus VR
De Pokemon Go case die Capitola VR maakte met de Hololens (Mixed reality) (beste viral).
Global WebVR Hackathon
Het FARO huis van dfab VR
HoloLens integratie met MotionBuilder voor Motion Capture en Visual Effects productie
INTERU_PSY
Koninklijke Marine gebruikt virtual reality voor opleiding en training
Mobile outdoor VR made posible
Musica Nova: VR Museum
SENSIKS Sensory Reality Pods
SmARt Manuals
Smart2VR app platform cases
Swingline
The VR Room
VR service training via HTC vive and Powerwall
vrij draadloos lopen
`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`


VR and AR marketing campaigns

Frico's Virtual Cheesemaster Experience
Functional Planting
Herleef Huize Bergen
Shell Subsurface and Well VR Experience
THE AUDI A4 EXPERIENCE A VIRTUAL REALITY APP THAT LETS YOU EXPERIENCE WHAT THE NEW AUDI A4 ACTUALLY FEELS LIKE BEFORE IT’S EVEN THERE.
THE LOOP - LAUNCHING THE ONEPLUS 3
TommyXGigi Collection in 360°


VR and AR Student Projects

AR Kabouterroute
Descend: The Vertigo Game
Gesprekstraining
Green Bubbles: Project Dive
Magritte VR
OOGenBLIK Ruimtelijke pre-oriëntatie in het belang van angstreductie - MasterThesis ter afronding Master-studie Zorgmanagement bij iBMG van de Erasmus Universiteit Rotterdam
RAD
Stamboom
ToyBoxing
VR Squared - Virtual Reality Verkeers Regelaar
VR-Recruitment
Welcome to The Desert of The Real
XSTNCE



Sponsors Dutch VR Awards