Entries for the Dutch VR Awards 2017


Immersive VR 360 video productions

VR-eetstoornis


ID
51
Submitted to Category
Immersive VR 360 video productions
Project Title
VR-eetstoornis
Project Client
Human Concern
Project Description
Mensen met een eetstoornis vinden zichzelf vaak te dik. Zij eten overmatig, te weinig of in sommige gevallen helemaal niets. Dit zijn slechts uiterlijke kenmerken waar je aan ziet dat iemand lijdt. Het probleem van zo’ n eetstoornis ligt vaak veel dieper. De omgeving heeft in veel gevallen geen idee van deze innerlijke strijd. Daarom heeft Coolminds samen met Stichting Human Concern een Virtual Reality toepassing bedacht om het begrip voor mensen met een eetstoornis te vergroten. Deze 360 graden film laat mensen in de schoenen staan van iemand met een eetstoornis.

SCENES VAN DE VR-EMPATHIEVIDEO
Tijdens de ontwikkeling van deze video kwamen al snel een aantal veel voorkomende situaties naar voren. Deze situaties zijn vertaald naar drie scenes.

SCENE 1
De eerste scene maakt duidelijk hoe dwangmatig iemand met een eetstoornis zich gedraagt. De scene laat zien hoe een patiënt een maaltijd voorbereidt. Dit voorbereiden gaat heel gecontroleerd, want ze wil absoluut geen gram meer eten dan in het schema staat. Het is een combinatie van controle en vooral veel frustratie.

Voor veel ouders van patiënten met een eetstoornis, is bovenstaande scene een herkenbare situatie. De moeder van Nina legde bij het zien van de hierboven uitgelegde scene gelijk een link naar haar dochter. Ze vertelt: “Tijdens een familiediner legde ik ongezien een weegschaal op mijn dochter haar schoot terwijl we met zijn allen aan tafel zaten. Als ze het eten niet kon afwegen, at ze gewoon niet. Ik dacht, als ze die weegschaal heeft dan voelt ze zich beter. Helaas wist ik niet dat ze continu in gevecht was met zichzelf ook al had ze de controle van die weegschaal”.

SCENE 2
De innerlijke strijd die de patiënt continu voert is heel zichtbaar in scene twee. Enerzijds is ze heel onzeker, anderzijds is ze heel boos op zichzelf. Toen de vader van Sarah de bril op zette, werd hij heel emotioneel van de situatie. Hij vond het zó heftig om de tweestrijd van zijn dochter te ervaren: “Haar gevecht, haar onzekerheid. Ze wil alles onder controle hebben, maar dat gevecht in haar hoofd gaat maar door”.

SCENE 3
Deze scene speelt zich af op de fiets, waarin de patiënt moet bewegen van zichzelf. Eigenlijk wil ze helemaal niet fietsen en kan haar lichaam het niet aan, maar ze moet van zichzelf doorzetten. Doorzetten, totdat ze er letterlijk bij neervalt.

Human Concern heeft samen met Coolminds deze VR-psycho-educatievideo ontwikkeld. Human Concern zet de VR-video nu in om betrokkenen, zoals familie en vrienden zelf te laten ervaren hoe het is om een eetstoornis te hebben. Het effect van Virtual Reality was direct zichtbaar toen ouders, behandelaren en (ex)-patiënten het gevoel van een patiënt ervaarden. Zie ons blog op de website van Vrendle voor een fragment uit het RTL Nieuws: https://vrendle.nl/blog/de-innerlijke-strijd-van-iemand-met-een-eetstoornis. Naast Sarah's vader waren er nog veel meer emotionele begripvolle reacties. Dit is precies wat wij willen bereiken met Virtual Reality therapie

Nog meer informatie: https://www.humanconcern.nl/nieuws/human-concern-zet-virtual-reality-in-bij-eetstoornissen
Project Motivation
1. Het is een effectieve manier om mensen te laten ervaren hoe het is om een eetstoornis te hebben, om zo het onbegrepen gevoel te verduidelijken bij naasten.
2. De VR-experience is gemaakt door en voor mensen die te maken hebben met anorexia, de spelers zijn ervaringsdeskundigen.
3. Uit onderzoek blijkt dat compassie en begrip essentieel zijn voor een succesvolle behandeling, met de VR-experience krijgen zowel de behandelaars als de naaste omgeving meer begrip voor de persoon met de eetstoornis (psycho-educatie).

Doelstelling 1:
Mensen met een eetstoornis worden vaak niet begrepen en voelen zich geïsoleerd. Terwijl begrip erg belangrijk is op hun weg naar herstel. Door de VR-experience kunnen naasten zich beter plaatsen in de persoon met een eetstoornis. Hiermee is het doel meer mensen empathie te laten ervaren om de persoon met een eetstoornis te helpen tijdens hersteltijd.

Doelstelling 2:
Naast dat het voor de persoon met een eetstoornis een opening is om beter begrepen te worden, is het ook voor naasten een manier om hun familielid of kennis met de eetstoornis beter te begrijpen. De VR-experience laat ervaren wat het doet met een persoon met een eetstoornis.
URL with more info / demo / video
VR-video zal gemaild worden.
Name
Michelle Stuy
Company
Coolminds

All entries approved:



Immersive VR 360 video productions

Aerial
Ashes to Ashes
De Dementiebril
De List
Holmatro 360 Extrication Experience
Huawei Connected Europe
Mindscapes
Nest experience Zwitserland
NS Flirt 360 Virtual Reality Tour
Philips Sleep VR
Project Orpheus VR Experience
VR-ambulance experience
VR-eetstoornis


Games & Apps for VR headsets

Beat the Street
Descend: The Vertigo Game
Din VR-Experience
Erasmus Spectaculis
Green Bubbles: Project Dive
It's Snowdown!
Landfall
VR data visualization for cancer research
WegWijsVR


VR and AR Innovations

120m Superyacht for Oculus and Cardboard
360° Livestream van Mysteryland 2016
Aegon Virtual Reality Candidate Experience Journey
Corpus VR
De Pokemon Go case die Capitola VR maakte met de Hololens (Mixed reality) (beste viral).
Global WebVR Hackathon
Het FARO huis van dfab VR
HoloLens integratie met MotionBuilder voor Motion Capture en Visual Effects productie
INTERU_PSY
Koninklijke Marine gebruikt virtual reality voor opleiding en training
Mobile outdoor VR made posible
Musica Nova: VR Museum
SENSIKS Sensory Reality Pods
SmARt Manuals
Smart2VR app platform cases
Swingline
The VR Room
VR service training via HTC vive and Powerwall
vrij draadloos lopen
`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`


VR and AR marketing campaigns

Frico's Virtual Cheesemaster Experience
Functional Planting
Herleef Huize Bergen
Shell Subsurface and Well VR Experience
THE AUDI A4 EXPERIENCE A VIRTUAL REALITY APP THAT LETS YOU EXPERIENCE WHAT THE NEW AUDI A4 ACTUALLY FEELS LIKE BEFORE IT’S EVEN THERE.
THE LOOP - LAUNCHING THE ONEPLUS 3
TommyXGigi Collection in 360°


VR and AR Student Projects

AR Kabouterroute
Descend: The Vertigo Game
Gesprekstraining
Green Bubbles: Project Dive
Magritte VR
OOGenBLIK Ruimtelijke pre-oriëntatie in het belang van angstreductie - MasterThesis ter afronding Master-studie Zorgmanagement bij iBMG van de Erasmus Universiteit Rotterdam
RAD
Stamboom
ToyBoxing
VR Squared - Virtual Reality Verkeers Regelaar
VR-Recruitment
Welcome to The Desert of The Real
XSTNCE



Sponsors Dutch VR Awards