Entries for the Dutch VR Awards 2017


Immersive VR 360 video productions

De List


ID
43
Submitted to Category
Immersive VR 360 video productions
Project Title
De List
Project Client
Erfgoed Gelderland
Project Description
Orbicle is door Erfgoed Gelderland gevraagd twee producties te maken voor hun marketingcampagne “Gelderse streken, wat een verhaal!”.
Voor één van de producties is het verhaal van de list met de rosmolen gevonden. Omdat dit een nog onbekend verhaal was is hier onderzoek naar gedaan om te kijken of dit op waarheid berustte. Historicus Jacobus Trijsburg heeft samen met collegae historici een onderzoek gestart en heeft deze geschiedenis geverifieerd en uitgewerkt.

Orbicle heeft in samenwerking met Erfgoed Gelderland, Geldersch Landschap en Kasteelen, Arteffects, studio Auceps, OK-B Producties en re-enactment groep `Het Woud der Verwachting` de 360'/ VR trailer “De List” gemaakt om deze geschiedenis tot leven te brengen en een nieuwe doelgroep aan te spreken. Met deze trailer als aanvulling op de marketingcampagne van Erfgoed Gelderland is er een nieuwe weg ingeslagen om het erfgoed dat Nederland rijk is voor een breder publiek zichtbaar te maken.
Project Motivation
De Nederlandse geschiedenis zit vol met spannende verhalen en mythes.
Het verhaal van de list met de rosmolen gaf een prachtige mogelijkheid om een spannende 360/VR productie te maken.

Door de inzet van alle betrokken partijen is er veel meer uitgekomen dan alleen een trailer.
Zo heeft de productie er ook voor gezorgd dat er een geschiedenis van 150 jaar boven water is gekomen (waarvan de list met de rosmolen slechts een fragment is!). En heeft kasteel Ammersoyen een belangrijk deel van haar geschiedenis terug gekregen.

Voor het productieteam en de figuranten was dit een nieuwe manier van werken. De regisseur, de cameraman en de geluidstechnicus zijn ook deel van de film en zijn verkleed de set opgegaan. Het resultaat hiervan is dat de scenes geheel gehuld zijn in het verleden en dat je niet ziet welke mensen een dubbel rol spelen.

Door het gewaagde plan van Erfgoed Gelderland heeft deze productie veel opgeleverd aan allerlei kanten. Er is gebruik gemaakt van de nieuwste techniek, samenwerkingsverbanden zijn opgezet tussen verschillende partijen waarmee een fundament voor de toekomst van VR voor erfgoedbeleving is gelegd. En de doelstelling om een VR beleving te maken die berust op een waargebeurd historisch correct verhaal en dat voor een breed en nieuw publiek toegankelijk te maken is behaald. Het resultaat is een prachtige trailer in 360' met een sterk verhaal en bijpassende muziek.

Motivatie vanuit Erfgoed Gelderland: “Erfgoed Gelderland, maar ook Geldersch Landschap & Kasteelen, is erg trots op het resultaat. De eerste reacties van het publiek op de film zijn zeer positief.
Voor iedereen was het een experiment dat door samenwerking en volledige inzet van alle partijen tot een prachtig resultaat heeft geleid.”
URL with more info / demo / video
https://www.youtube.com/watch?v=wiRUgF23uMc&list=PLkaQNhAkYqwyu3B1WmB6zzMowK1lx_zMX
Name
Olav Knuth
Company
Orbicle

All entries approved:



Immersive VR 360 video productions

Aerial
Ashes to Ashes
De Dementiebril
De List
Holmatro 360 Extrication Experience
Huawei Connected Europe
Mindscapes
Nest experience Zwitserland
NS Flirt 360 Virtual Reality Tour
Philips Sleep VR
Project Orpheus VR Experience
VR-ambulance experience
VR-eetstoornis


Games & Apps for VR headsets

Beat the Street
Descend: The Vertigo Game
Din VR-Experience
Erasmus Spectaculis
Green Bubbles: Project Dive
It's Snowdown!
Landfall
VR data visualization for cancer research
WegWijsVR


VR and AR Innovations

120m Superyacht for Oculus and Cardboard
360° Livestream van Mysteryland 2016
Aegon Virtual Reality Candidate Experience Journey
Corpus VR
De Pokemon Go case die Capitola VR maakte met de Hololens (Mixed reality) (beste viral).
Global WebVR Hackathon
Het FARO huis van dfab VR
HoloLens integratie met MotionBuilder voor Motion Capture en Visual Effects productie
INTERU_PSY
Koninklijke Marine gebruikt virtual reality voor opleiding en training
Mobile outdoor VR made posible
Musica Nova: VR Museum
SENSIKS Sensory Reality Pods
SmARt Manuals
Smart2VR app platform cases
Swingline
The VR Room
VR service training via HTC vive and Powerwall
vrij draadloos lopen
`VPRO Medialab is wondering, is it time for the HoloLens?`


VR and AR marketing campaigns

Frico's Virtual Cheesemaster Experience
Functional Planting
Herleef Huize Bergen
Shell Subsurface and Well VR Experience
THE AUDI A4 EXPERIENCE A VIRTUAL REALITY APP THAT LETS YOU EXPERIENCE WHAT THE NEW AUDI A4 ACTUALLY FEELS LIKE BEFORE IT’S EVEN THERE.
THE LOOP - LAUNCHING THE ONEPLUS 3
TommyXGigi Collection in 360°


VR and AR Student Projects

AR Kabouterroute
Descend: The Vertigo Game
Gesprekstraining
Green Bubbles: Project Dive
Magritte VR
OOGenBLIK Ruimtelijke pre-oriëntatie in het belang van angstreductie - MasterThesis ter afronding Master-studie Zorgmanagement bij iBMG van de Erasmus Universiteit Rotterdam
RAD
Stamboom
ToyBoxing
VR Squared - Virtual Reality Verkeers Regelaar
VR-Recruitment
Welcome to The Desert of The Real
XSTNCE



Sponsors Dutch VR Awards